Βασίλης Σαμούρκας

Δημοσιογράφος, New Media, Digital Journalism

«Nerd» σημαίνει business

Κονσόλες, comic books, video games, ταινίες επιστημονικής φαντασίας, phantasy books. Όλα αυτά έχουν δύο σημαντικά κοινά στοιχεία: τους «σπασίκλες» (ή αλλιώς «nerds») και τους φουσκωμένους τραπεζικούς λογαριασμούς.

Ο «nerdy – friendly» επιχειρηματικός κόσμος έχει ανοίξει τα τελευταία χρόνια τις αγκάλες του σε ότι έχει απομείνει προσκολλημένο στα παλιά κλισέ, που ήθελαν όλους εκείνους τους «σπασίκλες» τις διπλανής πόρτας να ζουν στο υπόγειο της μαμάς, παρέα με δεκάδες σκονισμένους υπολογιστές κι αμέτρητα joysticks.

Η «Εκδίκηση» των comic books
Η βιομηχανία του κινηματογράφου είχε κάνει εδώ και χρόνια γενναία ανοίγματα στα έτοιμα σενάρια που προσφέρουν τα comic books. Παρ’ όλα τα βραβεία, με αποκορύφωμα το Όσκαρ στον, αποθανόντα, Χιθ Λέτζερ, για το ρόλο του «The Joker» στην ταινία «The Dark Knight», τα εισπρακτικά αποτελέσματα κινούνταν σε -σχετικά- μετριοπαθή επίπεδα.

Τότε, εμφανίστηκαν οι «Avengers». Η ομάδα των χάρτινων «Εκδικητών» του σύμπαντος των comic books της Marvel, συγκέντρωσε παγκοσμίως περισσότερα από 1,5 δισεκατομμύρια δολάρια σε εισπράξεις, ανεβαίνοντας στην τρίτη θέση όλων των εποχών, πίσω από το Avatar ($2,8 δισ.) και τον Τιτανικό ($2,2 δισ.).

Είχε προηγηθεί η εξαγορά της Marvel από την Disney για 4,2 δισ. δολάρια το 2009, αλλά και η απόκτηση των δικαιωμάτων τεσσάρων πρόσφατων ταινιών super – heroes από την Paramount Pictures. Οι όροι της συμφωνίας αυτής, που πραγματοποιήθηκε στις αρχές Ιουλίου του 2013, παραμένουν κρυφοί.

Την ίδια ώρα το τελευταίο(;) μέρος της τριλογίας ταινιών Iron Man, έχει φτάσει αισίως τα 1,2 δισ. δολάρια εισπράξεις παγκοσμίως.

Εισπρακτικό «Big Bang»
Η μεγάλη οθόνη δεν είναι η μοναδική πηγή χρήματος προερχόμενη από τον κόσμο των «nerds». Ένα από τα πιο γνωστά τηλεοπτικά σλόγκανς των τελευταίων έξι ετών είναι το «Smart is the new sexy» και ανήκει, δικαιωματικά, στο «The Big Bang Theory».

Η αμερικανική σειρά των τεσσάρων «υπερ – nerds», του Σέλντον, του Λέοναρντ, του Χάουαρντ και του Ρατζές, «χτύπησε» τον Ιούνιο του 2013 τα 20 εκατομμύρια τηλεθεατές, μετατρέποντας την σε μια μηχανή τηλεοπτικού χρήματος, με τις διαφημιστικές εισπράξεις της να εκτοξεύονται στα 2,57 εκατ. δολάρια ανά μισάωρο.

Τα joysticks ποτέ δεν πεθαίνουν
Ο κόσμος της κονσόλας και των video games, ήταν από τους πρώτους που άνοιξε τις πόρτες του στην «mainstream» επιχειρηματικότητα. Εταιρείες που δεν είχαν παράδοση σε αυτόν τον τομέα, ήλθαν, είδαν και νίκησαν. Μερικές από αυτές πανηγυρικά, άλλες με μεγαλύτερη δυσκολία.

Τρανό παράδειγμα αποτελεί η κίνηση της Sony με το πασίγνωστο Playstation II. Η κονσόλα πούλησε εκατομμύρια κομμάτια σε ολόκληρο τον κόσμο κι έφερε την Sony ένα βήμα πριν από την απόλυτη επιτυχία. Όλα αυτά, βέβαια, χάλασαν πριν από περίπου πέντε χρόνια, όταν η εμφάνιση του Playstation III κόστισε στην Sony –ίσως- όλα της τα κέρδη από την δεύτερη εκδοχή της κονσόλας.

Παρ’ όλα αυτά, η εταιρεία επιμένει στο αγαπημένο της «παιδί» κι επανέρχεται με ένα τέταρτο μοντέλο, που οι ίδιοι οι κατασκευαστές υπόσχονται να διατηρήσει την φετινή τους κερδοφορία. Όσο, μάλιστα, συνεχίσουμε να παρακολουθούμε τον οσκαρικό Κέβιν Σπέισι στο ρόλο του σκληρού βουλευτή Φρανκ Άντεργουντ της σειράς «House of Cards», που την ημέρα ορίζει τις τύχες της κυβέρνησης των ΗΠΑ και το βράδυ χαλαρώνει με την κονσόλα του στο υπόγειο κρυσφήγετό του, τότε καταλαβαίνουμε πως τα joysticks ήρθαν για να μείνουν.

Στο δρόμο που χάραξε ο Γκάι Φωκς
Ένας χάρτινος επαναστάτης ονόματι «V» έκανε την Amazon να τρέχει και να μην φτάνει. Ο αντι – ήρωας του Άλαν Μουρ, με την αινιγματική λευκή του μάσκα και τις υπεράνθρωπες δυνάμεις, καθήλωσε εκατομμύρια αναγνώστες και θεατές στις κινηματογραφικές αίθουσες κι έγινε το σύμβολο των απανταχού επαναστάσεων του πλανήτη την τελευταία τριετία.

Σε αυτό ακριβώς το σημείο, ήρθε να παίξει τον συνδετικό κρίκο της ιστορίας η Amazon. Μετά την επιτυχημένη προβολή της κινηματογραφικής εκδοχής του comic book «V for Vendetta» το 2005, το ξέσπασμα της «Αραβικής Άνοιξης» και του «Occupy Wall Street» το 2010 και 2011, αλλά, κυρίως, την εμφάνιση των διαβόητων χάκερ «Anonymous», η μάσκα του Γκάι Φωκς έφτασε σε εκατομμύρια σπίτια, στις περισσότερες των περιπτώσεων μέσω της Amazon.

Βέβαια, κομμάτι των τεράστιων κερδών από την πώληση της μάσκας πηγαίνει και στα ταμεία της Time Warner, της κινηματογραφικής εταιρείας παραγωγής που, πολύ σοφά, κατοχύρωσε τα δικαιώματα της μάσκας πριν ακόμη αυτή γίνει το πιο ποθητό σουβενίρ στον κόσμο της Amazon.

Από την απόλυτη φτώχεια στα πλούτη
Έφτασε ένα βήμα πριν την αυτοκτονία, όντας απένταρη μόνη μητέρα που υπέφερε από βαριά κατάθλιψη. Τελικά, η αγάπη του κόσμου για την ξεχωριστή της φαντασία υπερνίκησε τους δαίμονες της και την βοήθησε να μετατραπεί σε μια από τις πλουσιότερες γυναίκες του κόσμου.

Πρόκειται για την Τζο Ρόουλινγκ, την συγγραφέα των βιβλίων του μικρού μάγου «Harry Potter», η οποία είδε την προσωπική της περιουσία να ξεπερνά το 2011 το ένα δισεκατομμύριο δολάρια, αποτέλεσμα της ασύλληπτης επιτυχίας των πωλήσεων των βιβλίων της αλλά και της είσπραξης των κινηματογραφικών δικαιωμάτων.

Σήμερα, η Ρόουλινγκ δεν ζει, πλέον, από την πρόνοια, αλλά διαθέτει ένα μεγάλο κομμάτι της περιουσίας της σε φιλανθρωπίες. Τα μαγικά της έπιασαν -προφανώς- τόπο και η αγάπη του κόσμου για το φανταστικό, έδειξε μέσα από την δική της ιστορία ότι όλοι κρύβουμε κατά βάθος ένα παιδί· κι αυτό θα αποτελεί για πάντα, μια αστείρευτη πηγή χρήματος.

(Ημερομηνία δημοσίευσης: 1-8-2013)

Advertisements

Information

This entry was posted on August 1, 2013 by in FortuneGreece.com and tagged , .