Βασίλης Σαμούρκας

Δημοσιογράφος, New Media, Digital Journalism

Η πλατφόρμα της ανταλλαγής

Σε μια εποχή που το κρίσιμο ζητούμενο για την αγορά είναι η ρευστότητα, η ανταλλαγή χωρίς νομισματικούς περιορισμούς συνιστά μια απάντηση στις χαμηλές οικονομικές επιδόσεις των επιχειρήσεων και των ιδιωτών. Με το σύνθημα «Aντάλλαξε – κέρδισε», η tradeNOW δημιούργησε την πρώτη αυτοματοποιημένη «barter πλατφόρμα», στην οποία κυρίαρχο ρόλο παίζουν οι παραδοσιακοί -αλλά ξεχασμένοι- κανόνες της άμεσης προσφοράς και ζήτησης. Κι όπως λέει ο γενικός διευθυντής της tradeNOW Γιάννης Δεληγιάννης, «δεν υπάρχει όριο στο τι μπορείς να ανταλλάξεις· μόνο η φαντασία σου».

Το μεγαλύτερο στοίχημα της tradeNOW για τον Γιάννη Δεληγιάννη είναι η διαμόρφωση αυτής της νέας επιχειρηματικής κουλτούρας, καθώς «το δυσκολότερο κομμάτι ως τώρα είναι να ανοίξεις μια πόρτα και να καταφέρεις να βάλεις τον επιχειρηματία στη νοοτροπία της ανταλλαγής». Η διαδικτυακή πλατφόρμα ξεκίνησε με τη λογική ότι κατά τη διάρκεια της κρίσης ρευστότητας στην αγορά οι ιδιώτες και οι επιχειρήσεις έπρεπε να βρουν έναν τρόπο να διοχετεύσουν τα αδιάθετα αποθέματά τους.

Η συναλλαγή/ανταλλαγή πραγματοποιείται σε τέσσερα βασικά βήματα: Πρώτα γίνεται η ανάρτηση των προϊόντων/υπηρεσιών που ζητούνται ή προσφέρονται. Έπειτα πραγματοποιείται η αντιστοίχιση σύμφωνα με τις ίσες ή παρόμοιες αξίες προς διάθεση ή αναζήτηση. Το τρίτο βήμα είναι το κομμάτι της ανταλλαγής, στη διάρκεια του οποίου οι ιδιώτες μέσω του συστήματος της tradeNOW καταλήγουν σε συμφωνία. Τέλος, έρχεται η αξιολόγηση.

Επειδή είναι σχεδόν αδύνατο να προσδιοριστεί η αξία της, η εταιρεία έχει θεσπίσει τους «πόντους ανταλλαγής». Οι πόντοι αυτοί αποτελούν το εναλλακτικό νόμισμα της πλατφόρμας. Ένας πόντος ισούται με ένα ευρώ, συμπληρώνοντας έτσι το κενό μιας ανταλλαγής προϊόντων ή υπηρεσιών διαφορετικής αξίας. Παράλληλα, λειτουργεί κι ως δικλίδα ασφαλείας: «Όταν ολοκληρωθεί η συναλλαγή, αυτός που έχει να προσφέρει τους πόντους δίνει έναν μοναδικό αριθμό συναλλαγής -τον έχει μόνον αυτός- στο έτερο μέλος, για να μπορέσει αυτό να τον εισαγάγει στο σύστημα και να λάβει τους πόντους. Έτσι επιβεβαίωνεται ότι η ανταλλαγή έχει πραγματοποιηθεί».

Η tradeNOW βγήκε στον διαδικτυακό «αέρα» τον Ιανουάριο του 2013 και σήμερα έχει 11.000 εγγεγραμμένα μέλη, πάνω από 200 επιχειρήσεις, συνολική αξία συναλλαγών κοντά στις 30.000 ευρώ και πάνω από 400 ανταλλαγές. Τα προϊόντα/υπηρεσίες που βρίσκονται στην πλατφόρμα έχουν αξία άνω του ενός εκατομμυρίου ευρώ, εξαιρουμένων των ακινήτων, τα οποία από μόνα τους αγγίζουν τα 40 εκατ. ευρώ για εκείνα που προσφέρονται και τα 24 εκατ. ευρώ γι’ αυτά που ζητούνται.

Ο Γιάννης Δεληγιάννης, η Μαριάνθη Σταυρίδου, ο Μιχάλης Πιτσικάλης και ο Γιώργος Καραμάνογλου, έξω από τα γραφεία της tradeNOW.

Η tradeNOW προήλθε μέσα από μια συνηθισμένη συζήτηση στη δουλειά, κατά τη διάρκεια ενός διαλείμματος για φαγητό: «Ένας συνάδελφος αγόρασε ένα ενεργειακό τζάκι, όμως το κόστος της τοποθέτησης ήταν απαγορευτικό. Συμφώνησε, λοιπόν, με τον τεχνίτη να του δώσει το παλιό του τζάκι κι έτσι κατάφερε να μειώσει την τιμή. Αυτό ήταν μια ανταλλαγή. Τότε μου μπήκε στο μυαλό η ιδέα του αντιπραγματισμού μέσω μιας αυτοματοποιημένης πλατφόρμας», σημειώνει ο Γιάννης Δεληγιάννης.

Στην έρευνα αγοράς που πραγματοποίησε ο γενικός διευθυντής της tradeNOW διαπίστωσε ότι, ενώ η ανάγκη για ανταλλακτικές συναλλαγές άνευ χρημάτων δεν ήταν κάτι άγνωστο, έλειπε μια συγκεντρωτική υπηρεσία που θα διευκόλυνε τους καταναλωτές. «Στις ΗΠΑ, ο τομέας του αντιπραγματισμού έφτασε το 2012 σε αξία συναλλαγών τα 12 δισ. δολάρια. Αυτό αποτελεί το λεγόμενο business to business (b2b), που στην Ευρώπη -και φυσικά στην Ελλάδα- δεν φτάνει καν το 1%». Η παράδοση του b2b στις ΗΠΑ έχει ξεκινήσει εδώ και 20 χρόνια, με πολλές από τις εταιρείες που βρίσκονται στη λίστα του Fortune 500 να το έχουν εντάξει στις καθημερινές τους συνήθειες.

Η ιδέα, που ξεκίνησε από ένα «τζάκι» και εξελίχθηκε σε μια καινοτόμο startup, παρουσιάστηκε στις 6 και 7 Νοεμβρίου στο Webit Congress της Κωνσταντινούπολης, ως μία από τις 200 καλύτερες startups του κόσμου, αλλά και τον Φεβρουάριο στη Silicon Valley: «Πολλή δουλειά. Αυτό είναι που μας έφερε ως εδώ κι έτσι θέλουμε να συνεχίσουμε. Η μεγαλύτερη πρόκληση είναι να συνεργαστούμε με τον κατάλληλο επενδυτή, που θα μας βοηθήσει στο κομμάτι της μαζικής προώθησης της tradeNOW. Μιας πλατφόρμας που δεν είναι απλώς το μέσο, αλλά υποστηρίζει και εκπαιδεύει συνεχώς τα μέλη της και κυρίως τις επιχειρήσεις με σκοπό να εντάξουν στην κουλτούρα τους τον αντιπραγματισμό. Όχι για να αντικαταστήσουν το χρήμα, αλλά για να ξεπεράσουν το εμπόδιο της έλλειψης ρευστότητας και να διαθέσουν τα προϊόντα και τις υπηρεσίες τους. Γιατί ακόμη και αν ο τζίρος τους αυξηθεί κατά 1% , θα είναι τεράστιο το κέρδος και για εκείνες και για την προσπάθεια αναθέρμανσης της ελληνικής οικονομίας».

(Ημ/νία δημοσίευσης: 16-11-2013)

Advertisements

Information

This entry was posted on November 16, 2013 by in Περιοδικό Fortune and tagged , , .