Βασίλης Σαμούρκας

Δημοσιογράφος, New Media, Digital Journalism

Επανεκκίνηση με πνεύμα ελληνικό

Ήταν Σεπτέμβριος του 2012, όταν μια μικρή παρέα νέων που ζούσαν στην Αγγλία πήρε μια μεγάλη απόφαση: Να αντιστρέψει το αρνητικό κλίμα της διεθνούς κοινής γνώμης για την Ελλάδα και να αναδείξει μέσα από το πνεύμα του εθελοντισμού τις ικανότητες του ελληνικού παραγωγικού ιστού σε ολόκληρο τον κόσμο.

«Όταν αρχίσαμε, δεν είχαμε στόχο να εξελιχτούμε σε κίνημα. Επιδιώξαμε να κάνουμε πράξη ένα εγχείρημα το οποίο θα αναδείκνυε τις ευκαιρίες που υπάρχουν στην Ελλάδα, σε μια δύσκολη εποχή κατά την οποία ακούγονταν πολλά άσχημα πράγματα για τη χώρα. Η εξέλιξή μας οφείλεται στη ζήτηση από τον ίδιο τον κόσμο και στη δική μας ενέργεια, καθώς είμαστε πεπεισμένοι ότι εδώ υπάρχει μια πραγματική ευκαιρία» λέει ο Μάρκος Κιοσέογλου, συνιδρυτής και general manager του Reload Greece, ενός δικτύου εθελοντών οι οποίοι έχουν στόχο να δείξουν στην ελληνική Διασπορά και στους φιλέλληνες ότι η Ελλάδα δεν είναι χαμένη υπόθεση.

Σκοπός της ομάδας είναι η αναζήτηση και στη συνέχεια η παροχή βοήθειας σε νέους Έλληνες που θέλουν να στήσουν την πρώτη επιχείρησή τους, προσφέροντάς τους δίκτυο επαφών για συνεργασία, τεχνογνωσία, ηθική και οικονομική στήριξη.

Από το πρώτο συνέδριο του Reload στο Λονδίνο τον Σεπτέμβριο του 2012, το «Reload Greece – Innovating our way out of this crisis», έχει κυλήσει πολύ νερό στο αυλάκι. Περισσότεροι από 230 νέοι –κυρίως– άνθρωποι βρέθηκαν εκεί προκειμένου να ακούσουν για πρώτη φορά τις επιχειρηματικές ιδέες των συνομιλητών τους. Επίσης, εκατοντάδες συμμετείχαν στα επτά επόμενα μεγάλα συνέδρια και workshops στην Αγγλία, καθώς και στο επταήμερο επιχειρηματικό bootcamp στο Ναύπλιο – εκδηλώσεις που έφεραν πιο κοντά ένα ετερόκλητο επαγγελματικά και κοινωνικά κοινό, το οποίο όμως μοιραζόταν για πολύ καιρό την ίδια σκέψη: Να σταματήσει να ακούει για μια γενική και αόριστη αλλαγή και να γίνει μέρος αυτής.

Ο Μάρκος Κιοσέογλου, η Έφη Κυρτάτα, η Μελίτη Μπαμπίλη – Θυμαρά, η Ιωάννα Θεοδώρου και η Μαρίλη Μπουφούνου έθεσαν στα μέσα του 2012 τις βάσεις στις οποίες θα στηριζόταν μια κοινότητα από νέους Έλληνες του εξωτερικού, μέντορες και ανθρώπους της αγοράς που έκαναν το μεγάλο επιχειρηματικό βήμα, παρότι οι συνθήκες των τεσσάρων τελευταίων ετών γέμιζαν πολλούς με απαισιοδοξία.

«Η Έφη, που βρισκόταν εκείνη την περίοδο στο Imperial, είχε έναν συμφοιτητή ο οποίος της έδειξε για πλάκα ένα βίντεο που παρουσίαζε πόσο άσχημα είναι τα πράγματα στην Ελλάδα. Συγχρόνως είχαν κυκλοφορήσει δημοσιεύματα που έλεγαν ότι οι Έλληνες θα χρειάζονταν πλέον βίζα για να πάνε στην Αγγλία, πως η Ελλάδα πεθαίνει και ότι οι Έλληνες είναι τεμπέληδες και δεν κάνουν τίποτα» αναφέρει ο Μάρκος γυρίζοντας πίσω τον χρόνο στον Μάρτιο του 2012, όταν έπεσε για πρώτη φορά στο τραπέζι η ιδέα της δημιουργίας του Reload Greece.

Ο ίδιος βρισκόταν λίγο καιρό πριν στις ΗΠΑ, αναζητώντας εργασία. Έληξε, όμως, η βίζα του και αποφάσισε να μετακομίσει στο Λονδίνο καθώς, όπως λέει ο ίδιος, η Ελλάδα δεν αποτελούσε τότε για εκείνον μια βιώσιμη λύση.

«Βρέθηκα τυχαία στο Reload Greece, ψάχνοντας για δουλειά και μπήκα στην ομάδα. Παρ’ όλα αυτά δεν είπαμε ποτέ ότι πάμε να σώσουμε την Ελλάδα. Είπαμε “πάμε να δείξουμε στο εξωτερικό τι πραγματικά γίνεται εκεί”».

Ερχόμενος σε επαφή με πολλούς Έλληνες που εγκατέλειψαν τη χώρα τους, ο Μάρκος αναγνωρίζει ότι «ακόμη κι εκείνοι που έριξαν μαύρη πέτρα πίσω τους είναι στενοχωρημένοι για την κατάσταση που επικρατεί στην Ελλάδα. Είναι μορφωμένοι, έχουν καλές θέσεις σε μεγάλες εταιρείες, αλλά συγχρόνως νιώθουν τύψεις επειδή δεν μπορούν να κάνουν κάτι για να βοηθήσουν».

Σε αυτή την ανάγκη των Ελλήνων του εξωτερικού να συνδεθούν με την Ελλάδα ανταποκρίνεται το Reload Greece. Μέσα από τις δράσεις που έχουν ήδη οργανώσει οι εθελοντές του, έδωσε τη δυνατότητα σε Έλληνες που επιχειρούν ή προγραμματίζουν να το πράξουν στο εξωτερικό, να σκεφτούν τον τρόπο και τα μέσα με τα οποία θα συνδέσουν τις δραστηριότητές τους με την πατρίδα τους.

Ψηφιακή τεχνολογία, εφαρμογές και καινούργια επιχειρηματικά μοντέλα βγαίνουν πρωταθλητές στην ευρηματικότητα μιας νέας γενιάς. Παραδείγματα υπάρχουν πολλά. Όπως σημειώνει ο general manager του Reload Greece, «το Custom Media Labs είναι μια ελληνική εταιρεία με έδρα τη Φιλαδέλφεια των ΗΠΑ και παράρτημα στη Λάρισα. Το Cookisto έχει τη βάση του στη Μάλτα, ξεκίνησε όμως στην Αθήνα και έχει επεκταθεί και στο Λονδίνο. Το TaxiBeat έχει ήδη προχωρήσει σε επέκταση των δραστηριοτήτων του στη Λατινική Αμερική. Αυτό προσπαθούμε να μεταδώσουμε: Ότι δεν χρειάζεται να είσαι στην Ελλάδα για να τη βοηθήσεις».

Ο Μάρκος είναι ο μοναδικός που εργάζεται full time για το project. Την περίοδο αυτή είναι επιφορτισμένος με την οργάνωση και τον συντονισμό του χρηματοδοτικού και επιχειρηματικού πλάνου του Reload Greece, καθώς αναμένεται πολύ σύντομα να κάνει ένα πολύ σημαντικό βήμα εξέλιξης.

«Υπάρχει διαφορά στο τι κάναμε έως τώρα και στο τι θέλουμε να κάνουμε στο εξής» τονίζει και συμπληρώνει: «Μέχρι τώρα ζητούσαμε από τους ενδιαφερόμενους να μας απαντήσουν σε τρεις ερωτήσεις: α) “Ποια είναι η ιδέα σου;” β) “Υπάρχει ανταγωνισμός και, αν ναι, σε τι διαφέρει από τις άλλες ιδέες;” γ) “Πώς η ιδέα σου μπορεί να βοηθήσει την Ελλάδα;”. Έπειτα ο κόσμος που ερχόταν στην εκδήλωση άκουγε τους δημιουργούς επιτυχημένων ελληνικών επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται και στο εξωτερικό και μετά ο καθένας παρουσίαζε την ιδέα του στο κοινό. Οι συμμετέχοντες χωρίζονταν σε ομάδες εργασίας και η καθεμία συζητούσε πώς η ιδέα θα μπορούσε να εξελιχθεί».

Πλέον το Reload Greece ακολουθεί μια πιο σύνθετη πορεία. Μέσω ενός πλάνου τριετίας, σκοπεύει στη δημιουργία μιας online πλατφόρμας όπου ο κόσμος θα στέλνει ιδέες και θα λαμβάνει feedback. Στις αντίστοιχες εκδηλώσεις, ο ενδιαφερόμενος θα συζητάει την ιδέα του με ανθρώπους οι οποίοι έχουν γνώση των τοπικών αγορών στην Αγγλία (εκτός Λονδίνου), θα την εξελίσσει και στη συνέχεια θα έρχεται στο Λονδίνο για τη διαμόρφωση της τελικής της μορφής και την επαφή με παράγοντες της αγοράς.

Για να το πετύχουν αυτό, οι εθελοντές του Reload επιδιώκουν την παρουσία τους σε 20 αγγλικά πανεπιστήμια, ούτως ώστε να εκπαιδεύονται τουλάχιστον 3.000 άτομα κάθε χρόνο. Σύμφωνα με τον προγραμματισμό, από τις ιδέες, οι οποίες θα φιλτραριστούν, οι 100 θα προχωρήσουν στο επόμενο στάδιο και οι 20 κορυφαίες θα φτάσουν στο Λονδίνο. Από εκεί οι καλύτερες πέντε θα παρουσιαστούν σε σημαντικούς επενδυτές. Στόχοι εξαιρετικά φιλόδοξοι, οι οποίοι απαιτούν και τους αντίστοιχους πόρους. Όπως έχουν υπολογίσει οι άνθρωποι του δικτύου, η χρηματοδότηση των σχεδίων του Reload Greece απαιτεί περίπου 600.000 λίρες προκειμένου να εξαπλωθεί αρχικά στην Αγγλία και μελλοντικά σε άλλες χώρες.

Το Reload Greece εξελίχθηκε σε μια κοινότητα που στήριξαν σημαντικοί άνθρωποι της αγοράς του Λονδίνου και μορφοποιήθηκε σε ένα ολοκληρωμένο κέντρο επιχειρηματικότητας, ώστε να εμπνεύσει τους νέους Έλληνες του εξωτερικού που αναζητούν μια δίοδο προς την Ελλάδα. Γι’ αυτό και είναι όλοι τους ιδιαίτερα υπερήφανοι όταν αποκαλούν τον εαυτό τους «reloaders»…

(Ημ/νία δημοσίευσης: 23-11-2014)

Advertisements

Information

This entry was posted on November 23, 2014 by in Περιοδικό Fortune and tagged , , , .