Βασίλης Σαμούρκας

Δημοσιογράφος, New Media, Digital Journalism

Η Google μας πάει διακοπές

Τη σημασία της «εξόδου» μιας ελληνικής τουριστικής επιχείρησης πέρα από τα σύνορα της χώρας τη γνωρίζουν πολύ καλύτερα από όλους οι επαγγελματίες του χώρου. Αυτό το οποίο οι περισσότεροι εξ αυτών κλήθηκαν από τον Σεπτέμβριο του 2014 να μάθουν είναι πως η αλυσίδα του σύγχρονου παγκόσμιου ανταγωνισμού απαιτεί έναν εξαιρετικά σημαντικό κρίκο: την ολοκληρωμένη ψηφιακή παρουσία.

Η Google διείδε αυτό το κενό στην εγχώρια διαδικτυακή τουριστική αγορά και αποφάσισε να δράσει αρχίζοντας από τον πλέον αυτονόητο αλλά απόλυτα απαραίτητο δρόμο: αυτόν την εκπαίδευσης.

Έτσι, το φθινόπωρο της περασμένης χρονιάς ξεκίνησε από την Κρήτη το πιλοτικό πρόγραμμα Grow Greek Tourism Online. «Ο στόχος μας είναι ξεκάθαρος: το πώς θα βοηθήσουμε τις τουριστικές επιχειρήσεις να αναπτυχθούν περισσότερο και πιο γρήγορα μέσω της εντονότερης χρήσης του ίντερνετ» εξηγεί στο Fortune η υπεύθυνη της Google για το Μάρκετινγκ Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων σε Ελλάδα, Κύπρο και Μάλτα Δήμητρα Χριστοδούλου.

Η επιλογή της Google έγινε με βάση πολύ συγκεκριμένα κριτήρια, πατώντας πάνω σε μια σειρά δεδομένων, τα οποία χαρακτηρίζουν την ελληνική τουριστική αγορά, αλλά και τις ψηφιακές δεξιότητες των Ελλήνων.

Για αυτό και η πρώτη κίνηση των ανθρώπων της εταιρείας ήταν η συλλογή επιστημονικών δεδομένων με σκοπό την οργάνωση σεμιναρίων σε όλη την ελληνική επικράτεια.

Όπως αναλύει ο διευθυντής Εταιρικών Σχέσεων της Google σε Ελλάδα, Κύπρο και Δυτικά Βαλκάνια Διονύσης Κολoκoτσάς, τα σεμινάρια αυτά βασίστηκαν σε τρεις πυλώνες: α) τις αγορές στις οποίες απευθύνονται οι επαγγελματίες του τουρισμού και ποιες υπηρεσίες αναζητούν, β) την ψηφιακή παρουσία μιας τουριστικής επιχείρησης στο διαδίκτυο και γ) πώς ένας επαγγελματίας μπορεί να ωφεληθεί από την ψηφιακή διαφήμιση. «Το 65% των τουριστών ξεκινούν το ταξίδι τους με μια online αναζήτηση. Άρα, αν δεν είσαι στην online αγορά, έχεις αποκλείσει το 65% του εν δυνάμει πελατολογίου σου» σημειώνει χαρακτηριστικά.

Το Grow Greek Tourism Online αποτελεί επένδυση της Google, η οποία συνεργάστηκε με τον ΕΟΤ, τον ΣΕΤΕ και τους τοπικούς φορείς σε περιφερειακό και δημοτικό επίπεδο για την προώθηση του προγράμματος, το οποίο χωρίζεται σε μια σειρά στοχευμένων δράσεων. Η προσοχή δόθηκε αρχικά στην εκπαίδευση και τη διοργάνωση σεμιναρίων με αφετηρία τα Χανιά και το Ηράκλειο και, εν συνεχεία, με παρουσία σε ακόμα έξι περιοχές της Ελλάδας (Καλαμάτα, Μύκονος, Κέρκυρα, Θεσσαλονίκη, Ρόδος, Αθήνα).

Οι ειδικοί τής Google παρουσίασαν στους επαγγελματίες του τουρισμού μια σειρά εργαλείων που παρέχονται για να ενισχύσουν την ψηφιακή θέση τους, όπως το Google Maps, τους σωστούς τρόπους παρουσίας της επιχείρησης στο Google Search και τη σωστή και μεθοδευμένη διαδικτυακή προώθηση των υπηρεσιών που προσφέρουν.

Επιπλέον, ενημέρωσαν τους ενδιαφερόμενους για τις διεθνείς τάσεις στον χώρο του τουρισμού, τα δεδομένα που η Google κατέχει για τις κατά τόπους αναζητήσεις στο διαδίκτυο και τι είναι αυτό το οποίο κάθε υποψήφιος επισκέπτης από το εξωτερικό αναζητεί προτού αποφασίσει να επιλέξει την Ελλάδα για τις διακοπές του.

«Ο τουρισμός είναι ένα οικοσύστημα. Έχουμε τις ξενοδοχειακές μονάδες, όμως, εκτός αυτών, υπάρχουν και χιλιάδες επιχειρήσεις οι οποίες παρέχουν υπηρεσίες, αλλά δεν βρίσκονται στον ψηφιακό χάρτη. Εκεί μπαίνει η δική μας πρωτοβουλία» λέει η Δήμητρα Χριστοδούλου. Για αυτόν τον σκοπό η Google παραθέτει συγκεκριμένα εργαλεία εγγραφής μιας επιχείρησης στο Google Maps, τη σωστή διαμόρφωση και το στήσιμο της ιστοσελίδας με βάση τη γλώσσα του κοινού που δείχνει μεγαλύτερο ενδιαφέρον διαδικτυακά, τη δημιουργική παρουσία στα social media, την αποτελεσματική κατάταξη στις online αναζητήσεις των ταξιδιωτών, τις ψηφιακές καμπάνιες, και την αποδοτική παράθεση κάθε πληροφορίας που αφορά την επιχείρηση σε mobile περιβάλλον. «Το 80% των ταξιδιωτών που θα καταλήξουν σε ένα site που δεν δουλεύει σωστά σε κινητά απλά θα το εγκαταλείψουν. Άρα όλη τους η παρουσία θα πάει χαμένη, αν δεν το προσέξουν» τονίζει η Δήμητρα Χριστοδούλου.

Τα παραδείγματα των τουριστικών επιχειρήσεων που προχώρησαν στην πλήρη αναδιαμόρφωση της ψηφιακής παρουσίας τους έδωσαν στους συμμετέχοντες την εικόνα της ανάγκης για άμεση στροφή στις νέες τεχνολογίες. Χαρακτηριστικό είναι ένα από τα κεντρικά βίντεο της καμπάνιας της Google για μια μικρή τουριστική επιχείρηση στο Πήλιο η οποία κατάφερε μέσα σε έναν μόλις χρόνο να διπλασιάσει τις κρατήσεις της κατά τη χειμερινή περίοδο, εντοπίζοντας, μέσω στοχευμένων διαφημίσεων και σωστής χρήσης των ψηφιακών εργαλείων, εκείνο το κοινό από το εξωτερικό που αναζητούσε σχετικές αποδράσεις στην Ελλάδα αλλά δεν είχε μέχρι πρότινος τη δυνατότητα να τις εντοπίσει.

«Η Ελλάδα βρίσκεται αυτήν τη στιγμή στο ένα πέμπτο του ευρωπαϊκού μέσου όρου ως προορισμός όσων κλείνουν τις διακοπές τους μέσω διαδικτύου. Στην Ε.Ε., οι μισοί ταξιδιώτες καταλήγουν σε μια χώρα μέσω ίντερνετ. Στην Ελλάδα, αυτό το νούμερο είναι μόλις 10%. Δηλαδή, μόλις ένας στους δέκα τουρίστες έρχεται στη χώρα με αυτόν τον τρόπο» σημειώνει ο Διονύσης Κολοκοτσάς, καταδεικνύοντας το τεράστιο κενό της χώρας όσον αφορά τις ψηφιακές δεξιότητες του πληθυσμού και την ελλειμματική εξοικείωσή του με τις νέες τεχνολογίες.

Σύμφωνα με το Digital Economy and Society Index, τον δείκτη της Ευρωπαϊκή Επιτροπής για διαφορετικές πτυχές της οικονομίας και της κοινωνίας όσον αφορά τη χρήση των ψηφιακών εργαλείων, η Ελλάδα βρίσκεται στην 26η θέση μεταξύ των 28, πάνω μόνο από τη Ρουμανία και τη Βουλγαρία.

google_greek_tourism_446133540

Πώς ξεκίνησε το πρόγραμμα

Η προετοιμασία της Google για την πρωτοβουλία Grow Greek Tourism Online άρχισε στα τέλη του 2013, με μια αναλυτική μελέτη από το Ινστιτούρο Oxford Economics. Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, εάν η Ελλάδα, ως τουριστικός προορισμός, πιάσει τον ευρωπαϊκό μέσο όρο της χρήσης ψηφιακών τεχνολογιών, τότε τα αποτελέσματα στην εγχώρια οικονομία θα είναι άκρως εντυπωσιακά.

Όπως τονίζει σχετικά ο Διονύσης Κολοκοτσάς, η έρευνα έδειξε πως αν οι μισοί τουρίστες έλθουν στη χώρα μας μέσω ίντερνετ, θα έχουμε αύξηση του ΑΕΠ της τάξης του 3,2% και δημιουργία περίπου 100.000 νέων θέσεων εργασίας, οι περισσότερες εκ των οποίων θα είναι υψηλής προστιθέμενης αξίας, καθώς θα περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, εργαζόμενους στον χώρο της υψηλής τεχνολογίας για τη δημιουργία ψηφιακής καμπάνιας, τη δημιουργία ιστοσελίδων και την προώθηση των υπηρεσιών στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. «Με αυτήν τη μελέτη, λοιπόν, και με αυτά τα νούμερα στο χέρι, πήγαμε στους φορείς, το υπουργείο Πολιτισμού, τον ΕΟΤ και τον ΣΕΤΕ. Αναγνωρίσαμε όλοι την ανάγκη βελτίωσης των ψηφιακών δεξιοτήτων που δεν έχει ο κλάδος του τουρισμού και εντοπίσαμε τη μεγάλη ευκαιρία. Γι’ αυτό στήσαμε αυτή την πρωτοβουλία» συμπληρώνει.

Η συμμετοχή στα σεμινάρια, που ολοκληρώθηκαν στα τέλη Απριλίου, ήταν άκρως ενθαρρυντική. Περίπου 4.000 επιχειρήσεις έδωσαν το «παρών» σε όλες τις εκδηλώσεις. Η παροχή τεχνογνωσίας μέσω της ιστοσελίδας από μια ομάδα που δημιουργήθηκε από την Google ειδικά για να καλύψει τις ανάγκες όσων ενδιαφέρονται να βελτιώσουν την ψηφιακή παρουσία επικοινωνώντας δωρεάν είτε μέσω e-mail είτε τηλεφωνικά ανέβασε τον αριθμό των επιχειρήσεων περίπου στις 10.000. Στόχος είναι μέσω της πρωτοβουλίας αυτής η Google να αγγίξει την πλειονότητα των ελληνικών τουριστικών επιχειρήσεων.

Μάλιστα, όπως επισημαίνει η Δήμητρα Χριστοδούλου, η επαφή με τον κόσμο έδωσε από το ξεκίνημα πολλά θετικά δείγματα, καθώς η συνεργασία με τους επαγγελματίες συνεχίστηκε μετά τα δωρεάν σεμινάρια, με την αποστολή απαντήσεων σε μια σειρά ερωτημάτων σχετικά με την πρωτοβουλία. Περισσότεροι από οκτώ στους δέκα δήλωσαν ότι προτίθενται να χρησιμοποιήσουν έστω και ένα από τα διαθέσιμα εργαλεία αμέσως, ενώ εννέα στους δέκα εκτιμούν ιδιαίτερα το γεγονός ότι έχουν στη διάθεσή τους τη δωρεάν υποστήριξη μέσω τηλεφώνου ή email. Ήδη, τις αμέσως επόμενες μέρες, έπειτα από κάθε σεμινάριο, το 10%-15% των συμμετεχόντων ήρθε σε επαφή με την Google.

Αξίζει να σημειωθεί ότι το κόστος για μια σειρά από υπηρεσίες που περιλαμβάνονται στα εργαλεία του Google My Business για τους επιχειρηματίες και προβάλλονται μέσω του Grow Greek Tourism Online είναι μηδενικό. Μεταξύ αυτών, περιλαμβάνονται το Google Maps, στο οποίο ο νούμερο ένας όρος αναζήτησης κάθε μήνα στην Ελλάδα είναι τα εστιατόρια.

«Και όμως. Αν πας σε ένα μεγάλο νησί της Ελλάδας και κάνεις μια αναζήτηση “εστιατόρια”, θα δεις λιγότερο από το 10% να εμφανίζεται στο Google Maps. Αυτό είδαμε ότι δεν είναι μόνο μια αδυναμία, αλλά και κάτι το οποίο μπορούμε να διορθώσουμε πολύ εύκολα και γρήγορα, χωρίς κόστος. Και είναι κάτι που αφορά χιλιάδες επιχειρήσεις οι οποίες δραστηριοποιούνται στην εστίαση, αλλά και σε άλλους κλάδους που σχετίζονται με τον τουρισμό» σημειώνει η Δήμητρα Χριστοδούλου. Ένας από τους στόχους των ανθρώπων της Google είναι να δείξουν σε όσους επιχειρούν σε αυτούς τους τομείς ότι μία από τις σημαντικότερες τάσεις στο εξωτερικό είναι οι διακοπές που σχετίζονται με κάποια δραστηριότητα, όπως η άθληση ή ο πολιτισμός. Η ποσοτικοποίηση και η σωστή ψηφιακή προώθηση του εγχώριου τουριστικού οικοσυστήματος μέσω δωρεάν ή πληρωμένων διαδικτυακών εργαλείων και διαφημίσεων αποτελεί το ένα σκέλος της πρωτοβουλίας της Google. Το δεύτερο έχει να κάνει με το μέλλον.

Σε αυτό το σημείο, και η Δήμητρα Χριστοδούλου και ο Διονύσης Κολοκοτσάς τόνισαν ότι τίποτα δεν σταματά με το τέλος των σεμιναρίων. Ήδη η ιστοσελίδα του Grow Greek Tourism Online εμπλουτίζεται με νέα ποιοτικά και ποσοτικά δεδομένα για την τουριστική κίνηση στη χώρα μας, ενώ το περιεχόμενό της εξακολουθεί να διαμορφώνεται με βάση τις ανάγκες των επαγγελματιών. Άλλωστε, και οι δύο τόνισαν ότι η επένδυση αυτή ήρθε για να μείνει και να πετύχει τον βασικό της στόχο: τη μετάβαση του ελληνικού τουρισμού στην ψηφιακή του εποχή.

ΠΗΓΗ

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Information

This entry was posted on June 3, 2015 by in Περιοδικό Fortune.
%d bloggers like this: